hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| سلامت مردم قربانی نان نامرغوب

مازندران| سلامت مردم قربانی نان نامرغوب

اغلب کسانی که به‌عنوان گردشگر به مازندران سفرکرده‌اند از کیفیت پایین نان در بعضی شهرهای این استان متعجب شده‌اند اما این وضعیت همچنان ادامه دارد.

 به گزارش ایرنا، کیفیت پخت نان در برخی از شهرهای مازندران امروزه به‌جایی رسیده که نه مردم و مصرف‌کنندگان از آن رضایت دارند و نه متصدیان خبازی حاضر به دفاع از وضعیت موجود هستند. مشکل پخت نامطلوب و بی‌کیفیت نان در مازندران طی روزهای اخیر با انتشار فیلمی در فضای مجازی از شهرستان تنکابن یک‌بار دیگر این زخم کهنه را برای مازندرانی‌ها تازه کرد. در این فیلم یک نفر خباز تنکابنی خمیر نان را به دلیل مناسب نبودن برای پخت به درون جوی آب کنار خیابان می‌ریزد و با این روش اعتراض خود را به پایین بودن کیفیت آرد اعلام می‌دارد. انتشار این فیلم واکنش‌های زیادی را به همراه داشت به‌گونه‌ای که بسیاری از شهروندان این موضوع را تائید و خواستار توجه بیشتر مسئولان مربوطه در این زمینه شدند.

در برخی مواقع نان‌ها غیرقابل‌خوردن هستند

یک شهروند تنکابنی با انتقاد از پایین بودن کیفیت نان گفت: در سال‌های اخیر تعداد نانوایی‌های منطقه به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته اما کیفیت نان‌ها چندان تغییر نکرده و حتی در برخی مواقع نان‌ها غیرقابل‌خوردن هستند. کامران بهرامیان افزود: نانواها همیشه علت کیفیت پایین نان را عدم توزیع آرد مناسب اعلام می‌کنند و خودشان نیز نسبت به این موضوع گلایه دارند. او اظهار داشت: البته نانواها نیز در این زمینه چندان بی‌تقصیر نیستند و وقتی نانوایی ساعت هفت صبح خمیر می‌گیرد و نیم ساعت بعد آن را به نان تبدیل می‌کند معلوم است که نان تولیدشده باکیفیت نخواهد بود. بهرامیان به عدم نظارت مستمر از سوی بازرسان دستگاه‌های مربوطه جهت بررسی کیفیت آرد و نان اشاره کرد و گفت: بارها شاهد بودم که بازرسان تنها در مورد وزن چانه و قیمت نان، نانواها را جریمه می‌کردند و در مورد کیفیت آرد و نان هیچ‌گونه سؤالی از آن‌ها نمی‌پرسیدند. به گفته این شهروند تنکابنی، اگر کیفیت نان افزایش نیابد بسیاری از مردم منطقه دچار بیماری‌های دستگاه گوارش خواهند شد و کما اینکه از هم‌اکنون زنگ خطر آن نواخته شده است. او خواستار پیگیری مسئولان مربوطه جهت رفع این مشکل در راستای ارتقاء سلامت جامعه شد.یکی از ساکنان شهرستان نوشهر هم در این خصوص گفت: کیفیت پخت نان در اکثر نانوایی‌های این شهر بسیار پائین است به‌طوری‌که که پس از گذشت یک یا دو ساعت از پخت نان دیگر قابل‌خوردن نیست.محمدرضا توسلی افزود: درگذشته نان نانوایی‌های آزاد پز از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار بود، ولی این روزها آن‌ها هم دیگر نان باکیفیت تحویل مردم نمی‌دهند درحالی‌که باقیمت گران‌تر به مردم می‌فروشند.او گفت: وضعیت پخت و توزیع نان در بین مردم در روستاها اسفبارتر از شهر است چون نان‌های این مناطق که به نظر می‌رسد از سوی مسئولان ذی‌ربط اصلا کنترل نمی‌شود، بی‌کیفیت‌تر از نان نانوایی‌ها شهر است.

از نبود نظارت تا عدم کیفیت آرد

شاطر یک نانوایی هم با پذیرش کیفیت نامناسب پخت نان، گفت: کیفیت بد نان در نانوایی‌ها دلایل مختلفی دارد که ازجمله آن می‌توان به کیفیت آرد، زمان خمیرگیری و شرایط پخت اشاره کرد. او که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، افزود: متأسفانه باوجوداینکه برای هر کیسه آرد دریافتی پول پرداخت می‌کنیم ولی اجازه نداریم که خودمان انتخاب کنیم و یا بپرسیم چرا این آرد بدون کیفیت توزیع می‌شود. حتی کیسه‌های آردهای توزیعی در بین نانوایی‌ها هم با یکدیگر فرق دارد برخی از کیفیت بالاتری برخوردار است که به نانوایی‌های خاص داده می‌شود. او ادامه داد: محصول برخی از کارخانه‌های آرد در سطح مازندران برای همگان مشخص است که دارای کیفیت پائینی است و مناسب پخت نان نیست ولی بااین‌وجود این آردها بدون هیچ نظارتی تولید و به برخی از خبازی های داخل شهر و یا در نانوایی‌های روستاها توزیع می‌شود. این شاطر نانوا همچنین گفت: با نگاهی به نان‌های پخته‌شده در روستاها کاملا مشهود است که آردی که به آنان می‌دهند بی‌کیفیت است و نان‌های خریداری‌شده بیشتر نصیب دام می‌شود. او نبود نظارت بر کار کارخانه‌هایی را که گندم باکیفیت تحویل می‌گیرند ولی آرد بی‌کیفیت تولید می‌کنند در تولید نان خوب مؤثر دانست و گفت: اگر بخواهیم نان خوب در دست مردم قرار گیرد باید علاوه بر نظارت دقیق و کارشناسی بر نانوایی، از کارخانه آرد هم غافل نباشیم. او افزود: بیشتر نانوایی‌های شهرها که پخته‌ای زیادی دارند هم‌زمان با پخت نان خمیرگیری می‌کنند و فاصله کم خمیرگیری تا پخت نان ازیک‌طرف و زیاد کردن شعله‌های آتش برای زودتر پختن نان از طرف دیگر باعث کاهش کیفیت نان در نانوایی‌ها می‌شود.

کیفیت نان غیرقابل‌قبول است

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن نیز پایین بودن کیفیت نان در منطقه را تائید کرد و گفت: متأسفانه نان‌های تولیدشده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و بسیاری از مردم نسبت به وضع موجود گلایه دارند.

سید امیر حسینی جو افزود: این موضوع را طی نامه‌ای به استان اعلام کردیم و خواستار رفع این مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم. او اظهار داشت: ادامه این روند غیرقابل‌قبول است و نباید سلامت جامعه به خطر بیفتد.

افزایش کیفیت نان با تغییر بعضی تصمیمات

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران درباره علل پایین بودن کیفیت نان گفت: بر اساس منشور آرد و نان استان که در ۳۲ بند تهیه‌شده هر نانوائی جهت بهبود کیفیت و اقتصادی بودن باید حداقل ۸ کیسه آرد در روز نان بپزد و در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کنند. سید محمد جعفری با بیان اینکه بعضی‌ها نانوائی را به‌عنوان یک بنگاه فعال اقتصادی نگاه نمی‌کنند و این یک درد و معضل محسوب می‌شود، افزود: تعداد نانوایی‌ها در استان دو برابر نیاز مازندران است که همین مسئله باعث کاهش کیفیت نان و عدم اقتصادی بودن تمام نانوائی‌ها می‌شود. او با تأکید بر اینکه در استان مازندران افرادی هستند که بیش از سه مجوز نانوائی دارند، اظهار داشت: بیش از دو هزار نانوائی آزاد پز با میانگین مصرف روزانه پنج کیسه در مازندران فعال هستند که این تعداد سهمیه آرد نمی‌تواند ازلحاظ اقتصادی، برای صاحب نانوائی به‌صرفه باشد. جعفری خاطرنشان کرد: در تولید آرد باکیفیت جز ۳ استان برتر کشور هستیم و در حال حاضر ۱۹ کارخانه تولید آرد در مازندران فعال هستند که با یکدیگر برای تولید آرد باکیفیت رقابت دارند. او یکی دیگر از مشکلات در این بخش را جزیره‌ای بودن مسئولیت‌ها عنوان کرد و یادآور شد: برای تولید نان باکیفیت نیاز به تغییر بعضی تصمیمات است و با دادوبیداد نمی‌توان آرد باکیفیت تولید کرد.




امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد